Geluk is: samen genieten van genoeg. Het zou zomaar een ‘Loesje’ kunnen zijn. Wie weet? Het kwam bij me op omdat het vandaag de internationale Dag van het Geluk is en ik vorige week naar de presentatie van het boek ‘Samen genieten van genoeg’ ben geweest. Het boek is geschreven ter nagedachtenis aan Martine Vonk en ter inspiratie voor mensen die willen leven in verbinding met God, de ander en de schepping.
Martine Vonk (1974 – 2019) leefde een poosje bij vier religieuze leefgemeenschappen en ontdekte daar hoe eenvoudig leven met God en met elkaar bijdraagt aan meer welzijn voor de hele schepping, de gemeenschap en voor jezelf. Door je leven, je spullen en je talenten te delen met elkaar, wordt duurzaam leven niet alleen hoopvol en haalbaar, maar geeft het ook vreugde. Ze schreef hier een proefschrift over, maar de wens om daar nog een publieksversie van te maken kon ze, door haar ziekte, niet meer realiseren. Dat heeft Theanne Boer nu gedaan, samen met andere enthousiaste denkers en doeners.
schepping
Geworteld in verbinding
In september was ik door ecokerk België uitgenodigd om een lezing te geven over de spiritualiteit van Laudato si’. Daar ontmoette ik de enthousiaste (eco)theoloog Kelly Keasberry. Haar passie voor het verbinden van spiritualiteit en ecologie werd duidelijk in de workshop die ze gaf over eco-theologie. Onze verhalen bleken naadloos op elkaar aan te sluiten. Ze vertelde ook over haar boek dat net was verschenen: Geworteld in verbinding; een ecologische theologie voor de toekomst. Ik ben het nu aan het lezen. Aan de ene kant is het boek een feest van herkenning, aan de andere kant biedt het ook nieuwe inzichten.
Lees verderGods grond
Er zijn veel kerken die grond bezitten of verpachten. Op de laatste groene kerkendag (12 oktober 2024) gaf Jan van der Stoep, bijzonder hoogleraar christelijke filosofie aan de WUR, een workshop over voedsel, landgebruik en rentmeesterschap. Wat doen kerken met hun grond? Grond is meer dan economisch kapitaal, stelde hij. Gronden hebben ook ecologische, historische, sociale, ethische en spirituele waarden. Grondbezit en -gebruik scheppen daarom verplichtingen. In deze tijd waarin de natuur door de vele menselijke economische activiteiten erg onder druk staat, bieden kerkelijke gronden ook een kans om de verbinding tussen mens en aarde opnieuw te doorleven. Een mooi en hartverwarmend voorbeeld daarvan stuurde Coen van Loon, oud diaken van de parochie Sint Maarten, mij vorige week toe. Hier word ik echt blij van.
Lees verderHeel de aarde
Heel de aarde is het thema van de nieuwe reizende expositie van het kunstenaarscollectief ArsProDeo. Dit doen ze in samenwerking met GroeneKerken. Het lijkt misschien een verrassende samenwerking, maar eigenlijk is het een hele logische. Kunst kan de ogen openen voor de schoonheid, kwetsbaarheid en gebrokenheid van de natuur. Kunst kan het vonkje zijn om het gesprek over geloof en duurzaamheid aan te wakkeren, want dat mag niet doven. Dat is ook waar GroeneKerken voor staat, omdat de schepping roept om een kerk die zorg draagt. Zaterdag 28 september werd expositie feestelijk geopend in de Wilhelminakerk in Bussum. Hierbij een impressie van een inspirerende middag.
Lees verderNoach Leergang
Met heel veel plezier heb ik, als lid van de werkgroep Theologie Kerk en Duurzaamheid, het afgelopen jaar meegedacht, -geschreven en -gewerkt aan de zogenaamde Noach-leergang, een nieuw perspectief op de ecologische crisis. Zoals de naam al zegt vormt het bijbelse Noachverhaal de kapstok om met elkaar in gesprek te gaan over geloof en duurzaamheid. Het verhaal van de zondvloed laat ons niet alleen de nood van de tijd zien; de klimaatverandering met alle gevolgen. Het biedt ook hoop onder de regenboog; het verbond tussen God en heel de aarde. Dit alomvattende verbond lijkt de sleutel tot een nieuw begrijpen, een nieuw perspectief over hoe we met de aarde en al haar bewoners kunnen samenleven.
Lees verder


