De natuur zit zo wonderlijk mooi in elkaar. Neem de gerande schijnspurrie, een plantje met wit-paarse bloemetjes. Het groeit langs de randen van slenken bijvoorbeeld op Schiermonnikoog. En twee keer per dag worden ze overspoeld door de vloed, die diep in de slenken doordringt. Maar de plant wil het stuifmeel natuurlijk wel droog houden. Zodra het bloempje wordt overspoeld sluiten de bloemblaadjes zich bliksemsnel waardoor ze een luchtbelletje invangen dat het stuifmeel beschermt. Als het water dan weer zakt gaat de bloem open en kunnen de bijen weer voor de bestuiving zorgen. Ik vind dat soort oplossingen in de natuur eindeloos fascinerend.
Lees verderAuteur: mtiemens
The Cutberth’s way
Dit jaar liep ik met Agro Natura voor de vijfde keer de Cuthbert’s Way. Het is en blijft een hele mooie en zeer afwisselende pelgrimsroute van Melrose in Schotland naar Holy Island aan de kust met de Noordzee. Het was een feest van herkenning.

Is de mens goed voor de Aarde?
Onlangs werd ik geïnterviewd voor het kerkblad van de protestantse gemeente bij ons in het dorp. De rode draad van het interview was wat natuur voor mij betekent in relatie tot (mijn) geloof. Een grote vraag, die uiteindelijk ook leidde tot de vraag: “Denk je dat de Aarde beter af is zonder de mens?” Het is een vraag die ik niet zomaar met een “ja” of een “nee” kon of kan beantwoorden. Wat is beter? Wie of wat bepaalt dat? Is het niet vooral de mens die denkt in beter of slechter? Beter voor wie of wat?
Lees verderBloemen langs de Camino Hoya de Huesca
Vorige week konden jullie meelopen langs de Camino Hoya de Huesca in de zuidelijke uitlopers van de Spaanse Pyreneeën. Een mooie wandelreis die door Agro Natura wordt georganiseerd. Voor vandaag had ik nog de bloemen beloofd. Het is slechts een fractie van wat we gezien hebben.
Lees verderCamino Hoya de Huesca in april
Wat een verschil met februari!! Toen was de kleur van het landschap vooral bruin, waartegen de amandelbloesem opvallend rose of wit afstak. Nu was het overal groen met gele accenten van de brem. Met Agro Natura gingen we voor het eerst in april naar dit gebied in de uitlopers aan de zuidkant van de Pyreneeën. Natuurlijk had ik gehoopt op veel meer bloeiende bloemen en kruiden dan in februari. Maar het overtrof mijn stoutste verwachtingen. Het geel van de verschillende soorten brem, het wit van bloesembomen die de hogere hellingen tooiden en het rood van de klaprozen in de bermen. Het paars van in het wild bloeiende irissen. En de verrassing van alle kleine bloemetjes in allerhande kleuren. Gele narcisjes die gewoon op het pad groeiden. Leverbloempjes, paars en wit, een lust voor het oog. Verschillende soorten primula’s (sleutelbloemen) die je bij ons vooral in tuinen ziet, stonden hier gewoon in het bos. Graag neem ik je mee op deze tocht aan de hand van fotocollage. Volgende week de bloemen.
Lees verder