Dit jaar liep ik met Agro Natura voor de vijfde keer de Cuthbert’s Way. Het is en blijft een hele mooie en zeer afwisselende pelgrimsroute van Melrose in Schotland naar Holy Island aan de kust met de Noordzee. Het was een feest van herkenning.

Dit jaar liep ik met Agro Natura voor de vijfde keer de Cuthbert’s Way. Het is en blijft een hele mooie en zeer afwisselende pelgrimsroute van Melrose in Schotland naar Holy Island aan de kust met de Noordzee. Het was een feest van herkenning.

Wij zijn natuur is de titel van een tentoonstelling die prinses Irene van Lippe-Bisterveld maakte voor het Singermuseum in Laren. Ik had al vaak over het Singermuseum gehoord maar was er nog nooit geweest. En de visie van prinses Irene op de relatie mens-natuur spreekt me erg aan. Bovendien zeggen ‘beelden’ meer dan 1000 woorden. Reden genoeg om op de fiets te stappen en naar Laren te gaan.
Lees verderEen paar weken geleden, bij een lezing in Leersum, ontmoette ik Hannelieke van de Beek. We raakten aan de praat en het gesprek kwam al gauw op haar werk als kunstenaar. Ze maakt onder andere wandkleden waarbij ze verschillende materialen en technieken combineert, zoals fotografie, schilder- en borduurwerk. Ze laat zich daarbij inspireren door de natuur. Nu heeft ze een expositie ‘Ode aan de natuur’ in Wijchen. Ik was erg benieuwd en ben eens gaan kijken. Lees verder
Na een lezing die ik laatst (online) gaf stelde iemand mij de vraag wat ik ervan vond dat er nu, in coronatijd, zoveel meer mensen de natuur in gaan. Die vraag stelde mij voor een gewetenskwestie. Lees verder

Afbeelding Nederlands Dagblad
In de kerstvakantie ben ik samen met mijn dochter op stap geweest met André Zwartbol. Hij schrijft voor het Nederlands Dagblad een serie over God zien in de natuur. Hij vraagt zich af hoe een protestant, een jood, een katholiek en een moslim daarnaar kijken? Zijn er vooral overeenkomsten, of toch ook verschillen? Met alle vier loopt hij een stukje van het ‘Pelgrimspad’ – een langeafstandswandeling van Amsterdam naar Maastricht. Aan mij viel de eer toe om als katholiek uitgenodigd te worden. Wij liepen een stukje vanaf Den Bosch richting Cromvoirt. In kilometers stelde het niks voor. Maar we hebben veel gezien en besproken. Hier kunt u het verhaal lezen. De andere afleveringen worden gepubliceerd op 16, 23 en 30 januari op nd.nl.