Wie had ooit gedacht dat zingen kon leiden tot het verwijderen van bramenplanten? Ik niet, maar toch is het zo. We zingen op een openplek in het bos, en die dreigde overwoekerd te worden door de bramen. Dus zijn we aan de slag gegaan. Lees verder
Natuur
Dat een nieuwe wereld komen zal
Mijmeren over de na-coronatijd. We doen het denk ik allemaal, ieder op zijn of haar eigen manier. Wat nemen we mee van deze rare tijd? Wat hebben we gemist? Wat vonden we juist fijn? Wat willen we houden, wat zouden we anders willen?
Wat we volgens mij vooral missen, is ‘de ander’; ouders, kinderen, partners, vrienden, koorleden, sportmaatjes. Zelfs school werd door een groot aantal kinderen gemist, vooral de juffen, meesters, vriendjes en vriendinnetjes. Al het andere viel daarbij in het niet. Lees verder
Goede zaak?
“Het coronavirus is vooral gevaarlijk voor mensen die oud en zwak zijn. Dat is dus een goede zaak. Het verlost ons van een zwakke bevolking die ziek is en zwaar op de maatschappij weegt”, zei psychiater/filosoof Damiaan Denys in de Standaard. Zo, los van de context van het hele artikel, komt dit wel heel hard en koud over (Ik weet niet hoe dit is in het originele artikel. Bij het zoeken daarnaar liet de techniek mij helaas in de steek). Ik las deze uitspraak van Denys in een column van Stevo Akkerman (Trouw, 6 april 2020). Hij schrok, net als ik, van deze gedachtegang. Dat zit hem in het oordeel dat eruit spreekt, het is een goede zaak, want ze drukken zwaar op de maatschappij. Zo gaan we toch niet met mensen om? Heeft niet elke mens een eigenwaarde? Is niet elk mens uniek, gewild en geliefd door God, geliefd door dierbaren en zelf ook een dierbare? Staan wij niet op de schouders van alle ouderen? Lees verder
De morgen komt!
Sinds het begin van de vastentijd ‘begint’ mijn dag met “De morgen komt!”, de 40-dagen retraite van Ignatiaans bidden. Lees verder
Plandelen
Heeft u weleens van plandelen gehoord? Ik tot voorkort in ieder geval niet. Het is verwant aan ploggen, joggen en tegelijkertijd plastic (zwerfafval) oprapen. Als je plandelt loop je niet hard, maar wandel je gewoon terwijl je plastic verzamelt. Lees verder