Onlangs werd ik geïnterviewd voor het kerkblad van de protestantse gemeente bij ons in het dorp. De rode draad van het interview was wat natuur voor mij betekent in relatie tot (mijn) geloof. Een grote vraag, die uiteindelijk ook leidde tot de vraag: “Denk je dat de Aarde beter af is zonder de mens?” Het is een vraag die ik niet zomaar met een “ja” of een “nee” kon of kan beantwoorden. Wat is beter? Wie of wat bepaalt dat? Is het niet vooral de mens die denkt in beter of slechter? Beter voor wie of wat?
Lees verdereco-theologie
Handboek kerkvergroeners
Ongeveer een jaar geleden werd ik benaderd door Carla Dik-Faber, projectleider bij GroeneKerken. Ze vroeg me of ik mee wilde schrijven aan een handboek voor kerkvergroeners. Die kunnen immers wel een steuntje in de rug gebruiken. Ze vroeg mij speciaal voor een verdiepend hoofdstuk, omdat (kerk)vergroenen niet een lijstje met karweitjes mag worden dat, uit een drammerig rechtvaardigheidsgevoel, moet worden afgewerkt. “Kun jij iets dieper ingaan op de spirituele kant van duurzaamheid?” Natuurlijk wilde ik dat. Het was een uitdaging die ik wel aan wilde gaan.
Lees verderGeworteld in verbinding
In september was ik door ecokerk België uitgenodigd om een lezing te geven over de spiritualiteit van Laudato si’. Daar ontmoette ik de enthousiaste (eco)theoloog Kelly Keasberry. Haar passie voor het verbinden van spiritualiteit en ecologie werd duidelijk in de workshop die ze gaf over eco-theologie. Onze verhalen bleken naadloos op elkaar aan te sluiten. Ze vertelde ook over haar boek dat net was verschenen: Geworteld in verbinding; een ecologische theologie voor de toekomst. Ik ben het nu aan het lezen. Aan de ene kant is het boek een feest van herkenning, aan de andere kant biedt het ook nieuwe inzichten.
Lees verder