Wat hebben we een mooie herfst dit jaar. Er zit wel eens een grijze, sombere dag tussen, maar in mijn beleving hebben we vooral mooie dagen. De natuur is zich aan het voorbereiden op de winter. Dat doet ze met een kleurenpracht van heb ik jou daar. Als het zonlicht over de bomen strijkt, lijken deze in vuur en vlam te staan. Ze lokken mij naar buiten. En ik ben niet de enige die zich daartoe verleiden laat. Het is opvallende druk in het bos, in ieder geval in het weekend. Alsof iedereen denkt dat het zomaar het laatste mooie weekend van de herfst kan zijn. Daarvan wil je dan nog wel even genieten.
Lees verderverwondering
Zonneliedpelgrimage
Afgelopen zaterdag heb ik meegedaan met de Zonneliedpelgrimage. Deze pelgrimage wordt dit jaar gelopen ter ere van het 800 jarig bestaan van het mooie Zonnelied dat Franciscus van Assisi aan het eind van zijn leven schreef. En ook om het 10 jarig jubileum van de encycliek Laudato Si’ van paus Franciscus ‘te vieren’. De encycliek ontleent zijn naam immers aan het Zonnelied. De pelgrimstocht loopt van Friesland naar Brabant en is al een eind op weg. Ik liep de mooie etappe van ’s Hertogenbos naar Plaats de Kleine Aarde in Boxtel.
Lees verderWij zijn natuur
Wij zijn natuur is de titel van een tentoonstelling die prinses Irene van Lippe-Bisterveld maakte voor het Singermuseum in Laren. Ik had al vaak over het Singermuseum gehoord maar was er nog nooit geweest. En de visie van prinses Irene op de relatie mens-natuur spreekt me erg aan. Bovendien zeggen ‘beelden’ meer dan 1000 woorden. Reden genoeg om op de fiets te stappen en naar Laren te gaan.
Lees verderDwars door Engeland
De afgelopen vier weken heb ik weer volop mogen genieten van de prachtige natuur in Engeland. Via de Coast to Coast walk die Alfred Wainwright in 1972 heeft ontwikkeld, en nu een officieel erkende nationale lange wandeling is geworden, trokken we door het Lake District, de Yorkshire Dales en de Yorkshire Moors. De C2C is een van de populairste wandelingen die Agro Natura aanbiedt. Vier weken betekende voor mij vier groepen met steeds verschillende lieve, interessante en boeiende mensen. Allemaal anders, maar met een grote passie voor wandelen en liefde voor de natuur.
Lees verderOverlijden paus Franciscus
Op tweede Paasdag waren we misschien wel voor het laatst bij elkaar in het ‘oude’ huis van mijn ouders. Begin maart zijn zij verhuisd naar een bejaardenwoning. En zoals dat gaat van een groot huis naar een klein huis, kan er heel veel niet mee. Dat moet allemaal uitgezocht. Wat kan waar heen. Dat was onze paasklus. En, tijdens de koffie, zegt mijn broer opeens: “Heet van de naald; de paus is dood.” Zo kreeg ik het nieuws van zijn overlijden te horen. Ik kreeg direct een brok in mijn keel en kon even niks meer zeggen. Het voelde als een groot verlies, niet alleen voor mezelf, maar voor heel de wereld. Nog steeds voel ik mij een beetje verweesd en ontredderd. We staan nu voor de uitdaging om zijn gedachtegoed, zonder hem, te blijven uitdragen: zorg dragen voor het gemeenschappelijke huis en al haar bewoners.
Lees verder