Jongleren met getallen

411 – 411 – 31 – 31 – 411. Voor mij een rij getallen waar ik geen touw aan vast zou kunnen knopen. Geef je deze reeks echter aan drie jongleurs dan zullen ze alle drie de balletjes op dezelfde manier gooien. Afgelopen zondag was ik getuige van de bijzondere voorstelling Square Two, waarin jongleurs van de Tall Tales Company de mathematische kunstobjecten van de Rotterdamse kunstenaar Don Satijn tot leven brachten.

De voorstelling begon in de hal van het Korzo theater in Den Haag. Een man in het zwart op een kruk, witte jongleerballetjes in de hand en een ‘kubistisch’ kunstwerk op de tafel naast hem. Dan gaat hij jongleren en je hoort hem mompelen four one one, four one one, three one, three one, four one one. Na afloop kregen we een uitleg en daarmee ook een inkijkje in de wereld van jongleren. De getallen zijn een code voor hoe je de bal gooit. Een 1 is horizontaal van de ene hand naar de andere hand, een relatief kleine beweging. Een 2 is de bal verticaal omhoog en je vangt hem weer met dezelfde hand. Een 4 is dat ook, maar dan gooi je wat hoger. Een 3 betekent dat je de bal met een boogje van de ene hand naar de andere gooit. En ja, je voelt het al aankomen, een 5 is dat ook maar hoger, enzovoort.

Hij had het kunstwerk (klik hier om een indruk te krijgen van het soort kunstwerk) gejongleerd. Daarbij volgde hij de lijnen van het kunstwerk, waarbij de lengte van de stukken correspondeerden met 411 – 411 – 31 – 31 – 411. (lang kort kort enz)

Lijnen en patronen

Ik was samen met twee vriendinnen. Een van de vriendinnen jongleert zelf ook en legde uit dat jongleurs denken in getallen, lijnen, patronen, en die overal zien. Dat werd wel duidelijk tijdens de rest van de voorstelling die een unieke route door het markante gebouw van Korzo volgde. Elke scène vond plaats in een andere ruimte. Die waren stuk voor stuk bijzonder, door een combinatie van eenvoud, muziek, licht en donker, performance en de interactie tussen de jongleurs. Sorry, het is niet te omschrijven, je moet het ervaren.

We hadden allemaal een koptelefoon op. Tijdens het lopen van de ene naar de andere ruimte werden we geleid door een stem. Die wees ons op de lijnen en patronen in het gebouw, op degene die voor ons liep; kun je lopen in hetzelfde ritme? We werden aan het denken gezet over de patronen in ons eigen leven. Over de betekenis, de invloed en macht van getallen, nummers en algoritmes. Wat bepalen die eigenlijk? Wie ben je?

Zelfportret

Een vierkant canvas met alleen maar getallen, codes en een paar stippen; een zelfportret van kunstenaar Don Satijn. Na een beetje zoeken herken je inderdaad een geboortedatum, een bankrekeningnummer, paspoortnummer, rijbewijsnummer, een postcode enzovoort. Maar wat zegt dat over hem? Over ons? Zijn wij voor overheden nummers geworden? Wordt de mens, de persoon, het individu, nog gezien?

don-satijn-schermafbeelding-zelfportret

Zelfportret Don Satijn Afbeelding: http://www.kunstinzicht.nl

don-satijn-schermafbeelding-om

Het laatste kunstwerk dat werd gejongleerd. Afbeelding: kunstinzicht.nl

Het was een hele bijzondere ervaring waarin zoveel samen komt: patronen uit de natuur en ons dagelijks leven, acrobatiek, jongleren en beeldende kunst. Daardoor was het zoveel meer dan gewoon een circusvoorstelling. Het was een voorstelling die je aanzet om weer eens met andere ogen naar je omgeving te kijken.

route den haag driebergen

Mijn route naar huis

De volgende dag fietste ik van Den Haag naar huis. Dit was mijn route. Het deed me ergens aan denken. Dit rijtje getallen heeft me toch maar mooi thuisgebracht.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s