Mens erger je niet, zaai schoonheid

Afgelopen weekend moest ik weer aan een avond in Zoetermeer denken. Bij een bijeenkomst hadden we een mooi gesprek gehad over het gedachtengoed van de encycliek Laudato si’ en het gebed voor de Aarde dat daarin staat. Bij de vraag wat deze avond je gebracht had antwoordde iemand: “Ik ga schoonheid zaaien.” Ik vond het een verrassend antwoord en moest daar weer aan denken, omdat ik me dit weekend ergerde aan een paginagrote klimaatadvertentie van de rijksoverheid in Trouw (daarover straks meer). Ik bedacht me dat schoonheid zaaien niet alleen de wereld mooier maakt, maar ook jezelf goed doet. Met ergeren schiet je immers niks op. Daar heb je vooral zelf last van. Daarom is het goed om je elke keer weer te focussen op schoonheid zaaien. Of anders gezegd, duurzaamheid positief benaderen, het is geen keuze tégen vervuiling en vernietiging maar een keuze vóór een leefbare Aarde. Lees verder

In het begin: ode aan de natuur

Afgelopen zaterdag (25 maart) was ik bij de opening van de buitententoonstelling ‘In het begin: ode aan de natuur’. Deze bijzondere tentoonstelling is te zien in de tuin van het Heiligdom ‘Onze Lieve Vrouw ter Nood’ bij Heiloo. ‘In het begin’ verwijst naar het Scheppingsverhaal in Genesis dat verhaalt van zeven scheppingsdagen. Zeven kunstenaars lieten zich inspireren door de tekst van de betreffende dag. Dit leverde zeven verrassende kunstwerken op, die op hun beurt de ‘kijker’ oproepen tot bezinning over onze relatie met de natuur. Er is ook een mooie brochure bij gemaakt waarin de kunstenaars vertellen wat ze tot uitdrukking willen brengen met hun kunstwerk. Stadsdichter Joris Brussel reflecteert op zijn manier op de kunstwerken. En ik had de eer om bezinnende en reflecterende teksten te mogen schrijven bij de scheppingsdagen. Lees verder

Aarde

De geloofsgemeenschap van de Haagse Dominicus heeft mij uitgenodigd om op 16 april voor te gaan in een viering voor de Aarde (22 april is het de dag van de Aarde). Vorige week kwamen we bij elkaar om deze viering voor te bereiden. Iemand kwam met het idee om het lied ‘Aarde’ van Boudewijn de Groot te laten horen, als introductie op de viering. Daar moest ik wel ‘even’ over nadenken, want ondanks de waardevolle boodschap van het lied, had ik ook moeite met enkele tekstregels, zoals meteen al de eerste zin ‘want de aarde is een beetje dom’.

Lees verder

Koester de toekomst

Koester de toekomst, was de titel van een bijeenkomst van In Vrijheid Verbonden afgelopen maandag 16 januari. Het was een bemoedigende en inspirerende avond. Eva Rovers, auteur van ‘Nu is het aan ons, oproep tot echte democratie’, verzorgde de centrale lezing door middel van een brief gericht aan de mensen van de toekomst. Maar de paneldiscussie van de zes jongeren, waarvan ieder een geloofstraditie vertegenwoordigde, was voor mij het hoogtepunt van de avond. Lees verder

De stem van de schepping; klaagzang en loflied

Vandaag is het wereldgebedsdag voor de schepping. Paus Franciscus roept ons op om te luisteren naar de stem van de schepping. Als we leren hoe te luisteren, dan kunnen we in de stem van de schepping een zekere dissonantie horen. Aan de ene kant horen we in een mooi lied de lof aan onze Schepper, aan de andere kant een smeekbede in doodsangst, een klaagzang over onze mishandeling van ons gemeenschappelijk huis. Lees verder